Urządzenie KAM-60-8 jest sprężynowo-mechanicznym systemem blokującym, który jest przeznaczony do zablokowania i trzymania nie poruszających się wagonów po torach kolejowych z nachyleniem w trakcie operacji z poszczególnymi wagonami, np. podczas przemieszczania się urządzenia przetokowego przy załadunku lub rozładunku wagonów.
Opis podstawowy
System blokujący składa się z dwóch niezależnych części – zapór segmentowych, które są uruchamiane jednocześnie z systemu centralnego. Każda część – zapora segmentowa - jest umieszczona oddzielnie po jednej stronie toru i przymocowana jest do wspólnych podkładów bazowych.
Podkłady te znajdują się między podkładami kolejowymi i są przymocowane do szyn. W zależności od skrajni 1520 mm lub 1435 mm użyte są dwa rodzaje długości podkładów.
Pozycje robocze mechanizmu blokującego
Mechanizm blokujący ma 3 pozycje robocze:
Pozycja parkowania To pozycja, w której ramiona zapór segmentowych mechanizmu hamującego są całkowicie otwarte i schowane w stalowej obudowie urządzenia (i nie znajdują się w skrajni toru). Możliwy jest swobodny przejazd wagonów kolejowych i lokomotyw.
Pozycja parkowania zapór segmentowych
Pozycja gotowości Pozycja, w której nie ma kontaktu segmentów hamulcowych z zestawem kołowym wagonu ale segmenty hamulcowe znajdują się w pobliżu zestawu kołowego i mechanizm jest gotowy jego zatrzymania. Pozycja gotowości służy do szybszej reakcji urządzenia i skrócenia czasu przejścia do pozycji blokującej. Ta pozycja pozwala na normalne przejście wagonów kolejowych i korygowanie ich położenia, ale nie możliwe jest przejście lokomotywy.
Pozycja gotowości zapór segmentowych
Pozycja blokująca Jest to pozycja urządzenia, w chwili kiedy segmenty hamujące zapór stykają się z zestawem kołowym trzymanego wagonu. Pojedyncze segmenty hamujące opierają się o koło wagonu - ściśnięte sprężyny segmentów wywierają nacisk na zestaw kołowy.