Kolejové pohony, a.s.
REGON: 01627465
Linowe urządzenie LTV-PV (przeciągarka wagonów) przeznaczone jest do przetaczania pojedynczych wagonów kolejowych jak i całego składu (bez udziału lokomotywy), podczas prac przetokowych przy załadunku lub rozładunku na bocznicach kolejowych, terminalach przeładunkowych i przed wywrotnicami wagonowymi. Jest ono w stanie w zależności od warunków lokalnych przetoczyć i zahamować skład wagonów o łącznej masie do 1600 ton, galeria zdjęć.
Linowe urządzenie przetokowe LTV-PV składa się z podstawowych zespołów -stacji napędowej, stacji zwrotnej i wózka przetokowego, który jest ciągnięty po własnym torze wąskim między szynami taboru za pomocą liny transportowej, więcej.
Napięcie wstępne liny trakcyjnej nie jest stałe, lecz zmienia się w zależności od oczekiwanej funkcji wózka jezdnego. Częścią systemu jest rozdzielnica z układem sterowania i agregat do napinania liny. Wózek, którego ramiona w pozycji spoczynkowej są schowane, podjeżdża pod nieruchome wagony, a po przejściu do pozycji roboczej wysuwa ramiona z rolkami dociskowymi, aby chwycić wagon. Po przechwyceniu kół wagonu przeciągarka może przetaczać skład w obu kierunkach.
Rozruch i hamowanie zestawu sterowane są za pomocą przetwornicy częstotliwości.
Programowalny sterownik logiczny (PLC) w rozdzielni umożliwia logiczne połączenia z istniejącymi urządzeniami technologicznymi bocznicy (ramiona załadowcze, wagi kolejowe, wywrotnice itp.).
Linowe urządzenie przetokowe może być wykonane w wersji do pracy w strefach zagrożenia wybuchem (Dyrektywa ATEX).
Stacja napędowa składa się ze spawanej ramy z prowadnicami na stałe zakotwionej w fundamencie stacji. Po prowadnicach porusza się ruchoma rama, na której zamontowany jest układ napędowy składający się z 3-fazowego silnika chłodzonego powietrzem oraz przekładni planetarnej z osadzonym na wałku wyjściowym, linowym kołem napędowym.
Na fundamencie zamontowane są koła linowe wprowadzające i wyprowadzające linę w kierunku wózka i stacji zwrotnej. Konstrukcja stacjichroniona jest osłonami z blachy. Naprężenie liny realizowane jest za pomocą siłownika hydraulicznego lub aktuatora elektrycznego (siłownika śrubowego).
Składa się ze spawanych ram, do których wsadzonene są oła linowe oraz uchwyt liny - oczko (w przypadku „systemu trzylinowego” lina jest trwale zakotwiczona do betonowego fundamentu stacji powrotnej). Koła linowe zabezpieczone są osłoną.
Wewnątrz torowiska znajduje się własny tor, po którym wózek manewrowy przemieszcza się pod wagonami. Jego szyny mocowane są w obszarze roboczym toru bezpośrednio do podkładów drewnianych, lub do tzw. fałszywych podkładów stalowych umieszczonych na podkładach betonowych. Tor jezdny ma obniżoną strefę po jednej stronie, tworząc tzw. pozycję parkowania wózka przetokowego.
W tej pozycji parkowania również lokomotywa może przejechać nad wagonem manewrowym.
Napęd na wózek przetokowy przenoszony jest poprzez niesmarowaną linę wykonaną zgodnie z normą PN EN 12385-4, której średnica dobierana jest w zależności od masy składu do przetoczenia. W celu prawidłowego prowadzenia liny oraz zapobieganiu jej zużycia na całym odcinku jej biegu umieszczone są elementy poślizgowe.
Sterowanie urządzeniem manewrowym odbywa się standardowo za pośrednictwem lokalnej skrzynki sterowniczej, która znajduje się w widocznym miejscu obok toru, lub z pulpitu sterowniczego w pomieszczeniu obsługi.
Inną opcją jest zdalne sterowanie za pomocą radia. Operator steruje wagonami z dowolnego miejsca na torze. Punktem sterowania pracownika serwisu jest sama szafa rozdzielcza, która wykorzystywana jest wyłącznie do celów konserwacyjnych i naprawczych.
Naprężenie wstępne liny stalowej nie jest stałe, zmienia się w zależności od wymaganej funkcji wózka jezdnego. Aby złapać koła wagonu, wózek wysuwa rolki dociskowe, które po złapaniu zestawu kołowego wagonu toczą się wzdłuż jego obrzeży. Po wykonaniu niezbędnych czynności związanych z manipulacją zestawem wagonów, na polecenie operatora następuje zmniejszenie naprężenia liny transportowej i schowanie rolek dociskowych.
Wózek przetokowy może potem swobodnie przejeżdżać pod wagonami.
Specyfikacja techniczna LTV-PV | |
---|---|
Maks. siła ciągnąca* | 4-120 kN |
Moc silnika elektrycznego | 7.5, 11, 15, 22, 30 kW |
Maks. prędkość jazdy wózka* | 0,9 m/s luzem 0,3 m/s z obciążeniem |
Maks. masa zestawu wagonów* | do 1600 t |
Dopuszczalne nachylenie toru | maks. 5‰ |
Torowisko | możliwość jazdy na łuku i przez dostosowany przejazd drogowy |
Sterowanie |
|
*W zależności od warunków lokalnych i potrzeb użytkownika